בפרשת "חיי שרה", מסתיים המסע של שרה אמנו וזה הזמן לגעת בדמותה והווייתה בבית היהודי עד ימים אלו
באוהלה של שרה אמנו, התרחשו נסים יום-יומיים. לא נסים של קריעת ים, או ירידת מן, אלא נסים שקטים – כאלה שנוגעים בשורשי החיים עצמם. הנר שדלק מערב שבת לערב שבת, הברכה בבצק והענן הקשור מעל האוהל. נסים אלה, המתוארים במדרש, אינם רק סיפורים אגדתיים, הם המפתח להבנת מהותה של שרה כבעלת הבית הראשון של עם ישראל, כמי שיצרה לא רק מקום פיזי, אלא עמוד תווך רוחני.
כאשר התורה מתארת את חיי שרה, בפרשת "חיי שרה", היא נוקטת לשון מיוחדת: "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים, שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה". רש"י מפרש: "בת מאה כבת עשרים לחטא, ובת עשרים כבת שבע ליופי". אך מעבר לכך, יש כאן הצהרה על שלמות חייה של שרה. כפי שמפרש בעל ה"משך חכמה", כל חלקי חייה – ילדותה, בגרותה וזקנתה – היו שזורים זה בזה. לא היה רגע אחד שבו שרה איבדה את ייעודה, או סטתה ממהותה.
הקשר בין אברהם לשרה היה עמוק ושותפותי, אך פעמים רבות, התורה מראה לנו את עוצמתה הרוחנית של שרה דווקא, כמובילה. כאשר שרה דורשת מאברהם לגרש את הגר וישמעאל, אברהם מהסס. אך ה' אומר לו: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ". מפרש רש"י: "למדנו ששרה הייתה גדולה מאברהם בנביאות".
בעל "שפתי חכמים" מעמיק ואומר כי כוחו של אברהם היה בהנהגה הציבורית, אך שרה הייתה המנהיגה הפנימית, זו שהבינה לעומק את הסכנות המוסריות שעלולות להשפיע על יצחק. בכך התורה מלמדת כי היכולת לבנות בית ולהוביל את הדור הבא טמונה בהבנה הנשית המיוחדת.
הבית היהודי כבית מקדש מעט
המדרש מספר שהנסים שהיו באוהלה של שרה לא היו מקריים. הנר, שדלק מערב שבת לערב שבת, מלמד על הקשר התמידי בין קדושת השבת לכל ימות השבוע. הענן מעל האוהל מסמל את נוכחות השכינה, והברכה בבצק – את השפע שיצא מביתה של שרה אל העולם.
כאשר שרה נפטרה, נעלמו הנסים הללו. אך כשנכנסה רבקה אל האוהל, מספר המדרש, שבו שלושת הנסים והעידו כי היא ממשיכה את דרכה של שרה. רבי יוסף דוב סולובייצ'יק, בספרו "על התשובה", מדגיש כי הנסים הללו אינם רק סמלים, אלא מבטאים את היכולת הייחודית של האישה להפוך את הבית למקום קדוש, למקדש מעט שבו מתקיימת שורש היהדות.
לאורך כל הדורות, צדיקי ישראל הבינו את חשיבותה של האישה כבסיס הרוחני של הבית. מסופר על ה"חפץ חיים" שפעם ראה תלמיד אחד מתווכח עם אשתו. ה"חפץ חיים" אמר לו: "דע לך, שכל הצלחת התורה שלך נובעת מכך שאשתך דואגת לך. אם אתה מזלזל בה, איך תוכל להצליח בתורה?"
רבי אריה לוין, שנודע כ"אבי האסירים", היה מפורסם ביחסו המיוחד לאשתו. פעם, כשלקח אותה לרופא, אמר: "כואבת לנו הרגל". בשיחה עם תלמידיו הוא הסביר: "אנחנו הרי גוף אחד ולכן הכאב שלה הוא גם הכאב שלי".
רבי מנחם מנדל מקוצק, הידוע בתשובותיו החדות, נשאל פעם: "איך אתה מצליח להיות כה ממוקד בתורה ובעבודת ה'?" הוא השיב: "כל זה בזכות רעייתי. היא בונה את הבית ומאפשרת לי לעלות".
דגם נשי לדורות
שרה אמנו, כאם הראשונה של עם ישראל, הניחה יסודות עמוקים למעמד האישה ביהדות. היא לא הייתה רק "רעייתו של אברהם"; היא הייתה שותפה מלאה לחזון, לעשייה, ולבניית האומה.
חז"ל מדגישים ששרה לא רק השלימה את אברהם, אלא היוותה דמות מרכזית בבניית זהותו. האוהל שלה הפך למקום שבו השכינה שורה, לא רק בגלל נסיה, אלא בשל תכונותיה: הבנה עמוקה, אומץ החלטי, ועוצמה רוחנית.
בכל דור ודור, נשים ממשיכות לשאת את האור של שרה אמנו. הן דואגות שהבית יישאר מלא בשכינה, מחברות את המשפחה לייעודה הרוחני ומהוות את השורש ממנו צומחים שורשי האומה היהודית.
שרה אמנו לימדה אותנו שהקדושה מתחילה בבית. היא לא נמדדת באירועים גרנדיוזיים, אלא באור שדולק תמיד, בקדושת השבת ובחסד היוצא אל העולם. כמו שהנר שלה דלק מערב שבת לערב שבת, כך עלינו לדאוג שהאור הזה ימשיך לדלוק בבתינו לדורי דורות.
שבת שלום
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
הגולן זה הבית
קצין ההגנה המרחבית של חטיבת הגולן, רס"ן לשם צוריאל בראיון מעמיק על הקשר של הצבא ליישובי…
- תיאטרון קצרין מציג: הבית ברחוב ישראלי
מי אמר שבשביל לצפות בהצגת תיאטרון איכותית צריך לנסוע עד חיפה? מסתבר שכאן, בקצרין, מתחת…
- הגלריה של שרה בן ארי בנאות גולן
התקשרו: 050-2515111, שרה בן ארי לניווט: השכונה החדשה, נאות גולן …