הכר את החוקר – ד"ר איתמר יהודה מנהל את מו"פ החינוך, ב"מכון שמיר למחקר": "לראות את השינויים החלים במסגרות החינוכיות, בעקבות הליווי שלנו, גורם לתחושת סיפוק, בכל פעם מחדש"
לרגל חגיגות שנות ה-40 במכון שמיר למחקר, בשבועות הבאים תפגשו מעל גבי העיתון את הפנים של החוקרים שלנו שעוסקים בפיתוח וקידום המחקר היישומי והאקדמי בגולן בתחומי החקלאות, חינוך, חברה וסביבה.
המכון פועל בלב בירת הגולן, קצרין ומשמש בית למדענים המתגוררים ברמת הגולן ובאזור, בו הם מבצעים את מחקרם וממנו יוצאים עם פתרונות יישומיים במגוון רחב של נושאים.
את ההיכרות עם ד"ר איתמר יהודה נתחיל במשפט המפורסם של אלברט איינשטיין, המאפיין את עשייתו החשובה בשנים האחרונות "אני אף פעם לא מלמד… אני רק מנסה לייצר את התנאים שבהם הם יוכלו ללמוד". בשנה וחצי האחרונות, איתמר מנהל ביד רמה את מו"פ החינוך, במקומה של פרופ' עירית ששון. צוות מו"פ חינוך, שמאגד חוקרי חינוך בעלי תואר שלישי, רכזים, עוזרי מחקר וסטודנטים, פועל בבתי הספר בגולן ומגיע לפריסה ארצית רחבה עד שדרות שבדרום.
צוות מו"פ חינוך, בראשות ד"ר יהודה, פועל במסגרות חינוכיות מגוונות של בתי ספר יסודיים ועל–יסודיים, כפרי נוער ומוסדות אקדמיים, במטרה לקדם חקר חינוכי–פדגוגי ולהטמיע שיטות חדשניות באמצעות תהליכי הערכה ומדידה
הצוות, הכולל את נטע גביש, נטע שב ציון, אלעד חיגר, פלור ברופמן וד"ר מרצ'י אדרי, פועל במסגרות חינוכיות מגוונות של בתי ספר יסודיים ועל–יסודיים, כפרי נוער ומוסדות אקדמיים, במטרה לקדם חקר חינוכי–פדגוגי ולהטמיע שיטות חדשניות באמצעות תהליכי הערכה ומדידה. המו"פ עסוק בפיתוח מתודולוגיות ייחודיות להערכה חינוכית ומספק ייעוץ פדגוגי מבוסס עדויות והתנסויות, לצורך שיפור מתמיד. איתמר משתף כי לכל פרויקט יש את הייחודיות שלו, בין אם זה פרויקט ברמה הבית–ספרית, האזורית, או העירונית.
"לראות את השינויים החלים במסגרות החינוכיות, בעקבות הליווי שלנו, גורם לתחושת סיפוק, בכל פעם מחדש". כדי להמחיש לכם הקוראים את ההשפעה של מו"פ חינוך בשטח הגולני, נשתף אתכם כי באחד מימי הפורים, מורי בית הספר "שורשים" התחפשו לתצפיתנים ממו"פ חינוך, הצופים על השיעורים ונותנים משוב לצוות החינוכי והניהולי של בית הספר.
איתמר נשוי באושר למורלי, אב לארבעה ילדים, מגיל חצי שנה ועד 10 וחצי ומתגורר במושב אניעם, משנת 2012. את ילדותו העביר במושב ארגמן, בבקעת הירדן, עד לתחילת לימודיו האקדמיים. לאחר שסיים את לימודי הדוקטורט, ובמקביל לסיום לימודיה של מורלי במכללת עמק יזרעאל, הם חיפשו מקום להשתקע בו ולבנות את ביתם וכך במקרה הגיעו להתארח בצימרים באניעם, ראו פרסום לקליטת משפחות חדשות במושב והחליטו לנסות את מזלם. בזמנו הפנוי, איתמר מבשל ואופה בחסד וכמובן, שהוא אוהב לבלות עם משפחתו ולטייל בנופיו המיוחדים של הגולן. זה, כשהוא לא רואה משחקי כדורגל, או צופה בתחרויות טניס וג'ודו.
תמיד לחדש
כששואלים את איתמר איך הגיע לתחומים האלו, הוא משתף במסלול חייו שהתחיל מלימודי תואר ראשון בביוטכנולוגיה, במכללה האקדמית תל–חי ולאחריהם, המשיך למסלול ישיר לדוקטורט, במדעי התזונה, באוניברסיטה העברית בירושלים, בפקולטה לחקלאות. הדוקטורט, בהנחיית פרופ' סנאית תמיר ופרופ' זכריה מדר, עסק באפיון חומרים טבעיים בעלי פעילויות דומות לאסטרוגן, במטרה להחליף את פעילותו הנפגעת בנשים חולות סוכרת.
במהלך לימודי הדוקטורט, התחיל איתמר לתרגל במכללה האקדמית תל–חי ועם השנים, התקדם בהוראה בחוג למדעי התזונה. כיום, הוא משתייך לסגל הבכיר של החוג. הוא מספר כי הזיקה לתחום המדעים התחילה כבר בבית הספר, שם למד בתיכון במגמת ביולוגיה וכימיה וכבר אז ידע שירצה להמשיך בתחום.
לאחר סיום לימודי הדוקטורט, פנתה אליו פרופ' עירית ששון בהצעה להצטרף למו"פ החינוך שאותו הקימה ב"מכון שמיר למחקר" ולעזוב לתקופה את עכברי המעבדה לטובת התלמידים.
"ההכרות שלי ושל עירית התחילה כמה שנים קודם, במרכז האקדמי לנוער ומיזם 'גליליום', אותם היא ייסדה והקימה. שם רכשתי את ניסיוני בעבודה של הדרכת בני נוער ופיתוח תכניות מדעיות בכימיה, תזונה ומזון", מספר איתמר. "ההצטרפות ל'מכון שמיר למחקר', בכלל ולמו"פ חינוך, בפרט, הייתה נכונה עבורי. מלבד המקצועיות, השאיפה למצוינות והאיכות של סגל המכון, ישנה גם אווירה חמה וביתית, תמיכה ועזרה הדדית ואפשרויות להתפתח".
איתמר מספר שלצד עבודתו החינוכית, הוא ממשיך לעסוק גם במחקרים בתחום התזונה, שבהם התמחה בתחילת הקריירה האקדמית שלו, בשיתוף פעולה עם חוקרי המכון וביחד הם בוחנים השפעת תכניות התערבות תזונתיות, לקידום אורח חיים בריא באוכלוסיות שונות.
לסיום, איתמר משתף כי שלושת הדברים שהכי גורמים לו להרגיש גאווה וסיפוק בעשייה הם: בראש ובראשונה, הצוות הייחודי של מו"פ החינוך הפועל ברגישות, גמישות ובמקצועיות מול המסגרות השונות אותן הם מלווים; ההכרה בייחודיות של המו"פ כגוף מקצועי שאין דומה לו בנוף על ידי אותן מסגרות והעבודה שמבוססת על נתונים ועדויות, אותם הם מנטרים "ולא על פי תחושת בטן".
לאיתמר חשוב גם להדגיש כי העבודה מול מסגרות חינוכיות היא תמיד מאתגרת ויש צורך בשינויים ובהתאמות כלפי כל מוסד חינוכי, על מנת להטמיע את הפדגוגיה החדשנית בצורה המיטבית. לכן הם פועלים בגמישות וברגישות ככל האפשר, כאשר השאיפה שלהם היא תמיד לחדש, לחשוב מחוץ לקופסה, לא להירתע מאתגרים ולהמשיך להתפתח מקצועית, מחקרית ואקדמית.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
חינוך רבותי, חינוך
כשהתלמידים יוצאים לחופשה הגדולה, נכנסות המועצות למערכת של בינוי ושיפוצים במערכת החינוך. הנה מה שהכינו…
-
חינוך מצטיין
משרד החינוך פרסם את רשימת 285 מוסדות החינוך של החטיבה העליונה, אשר הצטיינו בשנת הלימודים…
-
חינוך פורץ גבולות
סוד גלוי שמערכת החינוך בישראל הולכת ומתדרדרת, הן בתדמית והן בתוכן. בגולן, תכניות הלימוד פורצות…