תחילת השנה והכניסה למסגרת חדשה היא תקופה מאתגרת, טובה וטבעית. חשוב להתכונן כדי להעניק לילדינו כניסה טובה נעימה ובטוחה. כתבה שנייה בנושא
תחילת השנה והמעבר למסגרת חינוכית חדשה עלולה להיות קשה לילד וההסתגלות יכולה להיות אטית וארוכה. מה ניתן לעשות כדי לצאת מהתקופה הזו מחוזקים? איך עוד ניתן לעבור את שלב הכניסה למסגרת בצורה טובה נעימה ובטוחה? מה יכול לעזור כדי למנוע רגרסיות?
אפשר למנוע או לקצר רגרסיות בזכות תקשורת טובה. תיווך והכנה. בעזרת תקשורת, אנחנו מאפשרים לילד שלנו להבין מה קורה סביבו, מרגיש ואיך היינו רוצים ללמד אותו לפעול, כשקורה כך או אחרת. ילדינו לומד את רוב הדברים על ידי תקשורת ודוגמה אישית.
תקשורת עם הצוות – חשוב לסנכרן מידע בין הבית למסגרת. כך יקל על המטפלות לדעת מה עבר על התינוק שלכם ביומיים האחרונים, איך ישן ואיך אכל. בכלל, יעזור לתינוק שהצוות יודע איך קל להרגיע אותו, מה משמח אותו, מה חשוב שידעו עליו
כמו כן, בתיווך אנו, המבוגרים, מסבירים ומלמדים מה הילד רואה ומה יקרה בכל מקום וכן, איך ראוי להתנהג בסיטואציה כזו או אחרת. אלו נותנים הכנה לילד ומקנים לו תחושת ביטחון ורוגע לקראת כל מקום וסיטואציה. בעצם, המוח עובר לימוד הדרגתי לגבי מה שעתיד לקרות וכך הילד מגיע לגן החדש בשל, מוכן, רגוע ובטוח, כי המוח כבר מכיר יודע ומבין. כל תהליך למידה דורש הדרגה וסבלנות. הדרגה מרחיבה למידה.
לכן, לקראת הכניסה למסגרת נכין, נספר, נַראה ונגיע בהדרגה. הכול, כדי שהמוח המדהים שלהם יעשה הכנה והילד יגיע מלא ביטחון, רגוע ומחויך. בדיוק כמו שאנחנו נלך למקום עבודה, או ביקור אצל חברים ותיקים, נהיה רגועים ושלווים, כי הכול מוכר לנו וידוע.
לתווך את הדבר החדש
נסתכל על התקשורת מכמה כיוונים:
תקשורת עם הילד – אי אפשר להפריז בחשיבות הדיבור אל הילד, המילים נותנות לו ביטחון, חשוב להסביר לו איפה כל דבר נמצא ואיפה כל דבר יקרה. איפה יישן בצהריים ואיפה יאכל ומי היא כל מטפלת, ממש בשמה. מה יש בפינה הזו ומה בפינה ההיא.
עם התינוק שלנו, ננהל שיחה כי הוא מבין הכול. נתייחס כאילו הוא גדול ובוגר, כי כך הוא ילמד מאתנו על כל דבר וגם על תקשורת ומילים. תינוק צריך את הקול שלנו, או של המטפלת, כדי להרגיש מוגן ובמסגרת. הוא צריך את השפה שלנו להתפתחות ולמידה של שפה ותקשורת.
תקשורת עם הצוות – חשוב לסנכרן מידע בין הבית למסגרת. כך יקל על המטפלות לדעת מה עבר על התינוק שלכם ביומיים האחרונים, איך ישן ואיך אכל. בכלל, יעזור לתינוק שהצוות יודע איך קל להרגיע אותו, מה משמח אותו, מה חשוב שידעו עליו. מהי שפת הגוף שלו לפני שהוא רעב, לפני שהוא רוצה לישון ולפני שהוא עושה פיפי וקקי. כך נקל הן על ילדינו והן על הצוות שעובד כל כך קשה. פתיחות, כנות ושיתוף בין ההורה למטפלת ייתנו מענה מיטבי לתינוק ויעטפו אותו מכל הכיוונים.
תקשורת הצוות עם הילד – נבחן אם הצוות מדבר עם ילדנו בגובה העיניים, אם מעצימים אותו, או חלילה מקטינים אותו, אם מעדיפים ילדים מסוימים על חשבון האחרים, אם קשובים לו, נותנים לו מענה למה שהוא מבקש. אם סומכים עליו, מאמינים בו. אם הוא חלק מבחירות ושליטה, או שהכול מוכתב מלמעלה. התקשורת של הצוות עם הילד שלנו היא שתשפיע על החוויה שלו בכל שעות המסגרת.
תתחילו לתווך לחמודים את המסגרת המתקרבת. כל יום קצת וגם תוך כדי ההתחלה. בכך, תעניקו ביטחון, תרגיעו ותתנו להם כלים נכונים להתחלה חדשה, נעימה ומלמדת. בהצלחה.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
הכנה לשעון הקיץ
בשבוע הבא, יגיע שעון הקיץ והבלגן מתחיל. מה יהיה עם שעת השינה של הפעוט? לא…
-
רגרסיה
רגרסיה היא הליכה לאחור. הילד ידע להתלבש לבד - פתאום לא. כבר עשה פיפי רק…
-
בייבילד
ממשיכה להיניק, או לתת בקבוקים, כי נמנעת מלטחון ולרסק אוכל לטעימות? כבר לא חייבת! תני…