כמו מאמן קבוצת ספורט, במחצית המשחק, כך גם המורים והמורות, "יורדים" למחצית עם תובנות חדשות להמשך השנה, לטובת ההצלחה של כל תלמיד/ה
הגענו לחישובים ושיקולים להערכת התלמידים במחצית. מדוע חשוב לנו להיערך להגשת הערכות במחצית? אנו שואלים את אותה שאלה, כשאנו יורדים לחדר ההלבשה, במחצית של משחק כדורסל, או משחק כדורגל. הרי בכל תחום של עשייה, אנו עוצרים בשלב מסוים, לבחון את שנעשה ולחשב מסלול לעשייה בהמשך, למען השגת המטרה.
לכל אדם יש היסטוריה ארוכה של הצגת דפוסי התנהגות אנרגטיים וחיוניים. כך שלפני כל פרויקט חדש, אנו יוצאים עם ידע קודם ועם תובנות למען השגת המטרה. עם זאת, גם המאמן הדגול ביותר לא יכול לצפות בדיוק מה יקרה על המגרש, כשיתנהל המשחק עצמו. בזמן שריקת המחצית, ממהרים השחקנים לשמוע את דברי המאמן, שצפה מן הצד במשך המחצית והגיע לתובנות אותן לא צפה מבעוד מועד.
בדיוק כך, המורה שמבקש לפגוש את ההורים והתלמיד/ה במחצית. התכנים החדשים (תחומי העניין החדשים בתחומי הדעת המוכרים), המבנה החדש (מיקום הכיתה והמושב), הדמויות החדשות שפגש (מורים חדשים), כל אלו מהווים גורמים המשפיעים על ההתהוות החדשה במחצית. התוצרים ההתנהגותיים והאקדמיים של התלמיד/ה מהווים נקודות חשובות להבניית המסלול בהמשך, למען השגת מטרת ההצלחה הכוללת והרווחה הנפשית שלהם.
גם שינוי קטן נחשב
אל לנו לחשוש שמא נצטייר כמשעממים, אם נתעלם לרגע מההתנהגות המניפולטיבית וחיפוש תשומת הלב של הילדים. הרי ברור לנו שכל תלמיד/ה זקוקים ליחס אישי, על מנת לתת את המיטב שלהם להצלחה. חשוב להבהיר שהמטרה איננה לנטוש את ההתנהגויות הללו, אלא להשתמש בהן בצורה יעילה יותר ולפתח בעבורם דרכים חדשות ומועילות יותר, על מנת לזכות בהערכה, בהכרה ובאישור לעשייה המשמעותית שלהם מצד כל הסובבים אותם, הן במסגרת הביתית והן במסגרת החינוכית. חשוב להכיר ולהוקיר את חיפוש אותם אישורים בגישה חיובית, שמעידה שלאדם אכפת מה האנשים האחרים חושבים ומרגישים על העשייה שלו.
גיבוש "ערך עצמי" התלוי באישור ובהערכה של אחרים יכול למנוע בידול אישי ולהוביל למיזוג בין הזהות העצמית של הפרט לבין הדעות של האחרים. יתרה מהערכה התנהגותית ו/או אקדמית מצד המורה, חשוב לתת את הדעת על הערכת החברים, שדעתם עלינו, משמעותית בעבורנו. מיהו החבר שהערכתו תעצים אותנו? האם יש לתת גם את הדעת לחבר, שלא ימצא בעשייה שלנו את המיטב ויגרום לנו לחוש כישלון, אי הצלחה, אכזבה? האם המורה שלא מוצא את המילים הנכונות לשקף את הנקודות שבהם יש לשפר, במטרה ליצור שינוי, יהווה מכשול להצלחה של התלמיד/ה?
הגדרה מחדש של מושג השינוי, כדבר שנמצא על רצף ושיחה על השפעתם של שינויים קטנים על איכות החיים, איכות הלמידה, איכות העשייה יכולים לעורר בילד מוטיבציה והבנה שגם שינוי קטן יכול להיות נפלא וראוי לציון. שיחה וחישובי המסלול מחדש להמשך הדרך, נכונים בכל תחום ועניין. עשו זאת באהבה.
* למען הסר ספק, ד"ר מרום אינה עוסקת ברפואה
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
- מים בכל מצב
חברת "מי התנור" תרגלה השבוע תרחיש חירום שדימה מצב מלחמה ונזק לתשתיות מים וביוב כתוצאה…
-
בכל דור ודור - פסח בזמן השואה
בידוע הוא שהניקיונות וההכשרות לפני הפסח הן מלאכה כבדה המכה את כוחנו. כדי לקבל מעט…
-
בוגרי י"ב מהגולן וקצרין יוצאים לשנת שירות בכל רחבי המדינה
למעלה מ-50 בוגרי י"ב יוצאים מידי שנה מהגולן וקצרין לשנת שירות בכל רחבי המדינה. למעלה…