הכלכלה הדיגיטלית משנה את העולם בקצב מסחרר, והיא כאן כדי להישאר. איך זה משפיע עלינו ואילו מדינות מובילות את המהפכה?
הכלכלה הדיגיטלית צומחת במהירות והיא הולכת לשנות את חיינו באופן מוחלט. לפי דו"ח עדכני של חברת המחקר Forrester"", הכלכלה הדיגיטלית צפויה להגיע לשווי של 16.5 טריליון דולר עד שנת 2028, מה שייצג 17% מהתמ"ג העולמי! כשעולם הקניות והנסיעות המקוונות הולכים וגדלים, ברור לכולם שהעתיד כבר כאן וכולנו חלק ממנו, גם אם לא תמיד אנחנו מודעים לכך.
רוב הכלכלה הדיגיטלית הגלובלית, כמעט שני שלישים ממנה, מגיעה משתי מעצמות עולמיות – ארה"ב וסין. השוק של הקניות באינטרנט וענף התיירות המקוונת עומדים לצמוח בקצב של 9% ו-7% בהתאמה, בשנים הקרובות. עם כל הנתונים המרשימים האלה, כדאי לשים לב שאירופה, למשל, עדיין בפיגור – רק 45% מהעסקים שם מאמצים את שירותי הענן ורק שליש מהם משתמשים בנתונים כדי לשפר את קבלת ההחלטות שלהם.
למה זה קורה? הצמיחה המהירה הזאת נובעת מכמה גורמים עיקריים: עסקים דיגיטליים, מיומנויות דיגיטליות, שירותים ציבוריים דיגיטליים ומחקר ופיתוח בתחום הדיגיטל. במדינות שונות יש דגש על תחומים שונים וכך נוצרת תמונה מגוונת בכלכלה הדיגיטלית העולמית. למשל, בדרום קוריאה, הכלכלה הדיגיטלית תייצג כ-31% מהתמ"ג המקומי עד 2028, בעוד שבמקסיקו – רק 10%, ובברזיל – 8%.
בעידן הדיגיטלי, חברות טכנולוגיה מובילות את הצמיחה. מוצרים דיגיטליים שנסמכים על פרסום חינם יכולים להגדיל את הכלכלה הדיגיטלית ב-25% נוספים. למרות זאת, פערי כישורים בתחום הדיגיטלי יכולים להוות מכשול משמעותי. דוגמה לכך היא תחום הסייבר, שבו היו 3.5 מיליון משרות לא מאוישות בשנת 2023, מה שעלול לעכב את המאמץ להרחבת האוטומציה.
הכול עובר דרך המרחב הדיגיטלי
חשוב לציין שהוצאות הטכנולוגיה לא מגיעות רק מהשוק הפרטי. בארה"ב, כ-20% מההוצאות על טכנולוגיה מגיעות מהממשל. כדי שהכלכלה הדיגיטלית תוכל לצמוח באופן גלובלי, ההשקעה בשירותים ציבוריים חייבת להגיע ל-881 מיליארד דולר, עד שנת 2024. יחד עם זאת, מחקר ופיתוח מהווים נדבך קריטי לכלכלה דיגיטלית בריאה. באירופה, למשל, הצפי הוא להוצאה שנתית של 83 מיליארד אירו על טכנולוגיה בשנים 2024-2027 וזה עדיין רחוק מ-125 מיליארד האירו הדרושים כדי לעמוד ביעדי הצמיחה הדיגיטלית של האיחוד האירופי.
אבל לא כל המדינות באותו מצב. יש שלושה סוגי כלכלות דיגיטליות, שכל אחת מהן מונעת מגורם אחר: מסחר אלקטרוני, הוצאות על טכנולוגיה וייצוא טכנולוגי. סין ואוסטרליה מובילות את תחום המסחר האלקטרוני, בעוד שאירופה וארה"ב משקיעות בעיקר בטכנולוגיה, במיוחד בסייבר ובתוכנה. הודו, דרום קוריאה ומקסיקו מצטיינות בייצוא מוצרים ושירותים טכנולוגיים. הודו, למשל, ראתה צמיחה של 15.5% בתעשיית ה- ICTשלה, בשנת 2022.
איך זה משפיע עלינו? בואו נחשוב על זה ככה: כל פעולה שאנחנו עושים היום – קניות, נסיעות, עבודה, אפילו איך שאנחנו מתקשרים עם אחרים – הכול עובר דרך המרחב הדיגיטלי. הכניסה שלנו לעולם הזה היא בלתי נמנעת, אבל כדי שנוכל להפיק ממנו את המיטב, נצטרך להדביק את הקצב ולהשקיע בכישורים דיגיטליים. אז אולי הגיע הזמן שגם אנחנו נתחיל לחשוב דיגיטלי?
אז מה אומרים? במעבר למאה ה-21, זה או שתתחיל "להעלות לענן". או שתישאר מאחור בחול…
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
מגיע לךְ- כל מה שצריך כבר נמצא כאן בגולן
לקראת החגים, הדם מתחיל לרוץ מהר יותר בעורקים הנשיים. בגדים לחג - הקולבים, המדידות, המראות,…
-
הדובדבן כבר כאן!
בוסתן "בראשית", בעין זיוון, יפתח את שעריו לקטיף דובדבנים עצמי, החל משבת, 29.05.2021. שלל פעילויות,…
-
הפסגה הדיגיטלית 2017
בוגרי החוג למערכות מידע, מהמכללה האקדמית צפת, נבחרו להציג את עבודות הגמר שלהם, בכנס "הפסגה…