השבוע תיפתח במוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי תערוכת צילומים בנושא ההתיישבות החקלאית בארץ מסוף המאה ה-19 עד אמצע המאה ה-20, ביניהם כאלה שביססו את אוצר המילים הציוני שקידם את ההתיישבות
במסגרת פסטיבל החקלאות, מציג המוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי תערוכת צילומים מאוספי המוזיאון, לבון ולע"מ, בין התאריכים 20.9.2015- 7.10.2015.
חלוץ וצבר, כובע טמבל וכאפיה, גבולות וספר, סיקול ושמירה, סוס ומחרשה, היהודי החדש והאישה הפועלת – אלה ועוד הם חלק קטן מאוצר המילים שליווה את היום-יום הבראשיתי של ההתיישבות החקלאית בארץ, שלה חלק מכונן ביצירת זהותו של "היהודי החדש".
תצלומי התקופה היו שותפים מלאים לביסוס אוצר המילים הציוני. באוסף המוזיאון לצילום קיימים לא מעט תצלומים הממחישים ומגלמים את רוח התקופה של ראשית ההתיישבות החקלאית בארץ ואת המושגים שהתקבעו בזיכרון הקולקטיבי של כולנו. מיטב הצלמים, כגון: ליאו קאן, אברהם סוסקין, אלפונס הימלרייך, זולטן קלוגר, יעקב רוזנר, זאב הרץ, פטר מירום ועוד רבים וטובים, לקחו חלק פעיל במפעל ההתיישבות באמצעות תצלומיהם והדימוי שעיצבו.
התערוכה נותנת ביטוי לפועלם ומציגה דימויים אייקוניים שמהווים את השפה החזותית של האתוס הציוני ושל ההתיישבות העובדת בראשית המאה. הצילום הוא כלי מרכזי בהבניית התודעה והזיכרון הלאומי של העמים המודרניים. גם הקמת מדינת ישראל ושיבת העם למולדתו כרוכים היו בבניית מאגר דימויים של ארץ מולדת, דמות החלוץ, המיישב והעובד את אדמתו, לפני ועם הקמת המדינה. רבים מן האירועים, הסמלים והדימויים הקשורים במדינה החדשה הושפעו מתבניות שקלט המתבונן באמצעות תצלומים. התצלומים מביאים מהטעם המיוחד של החיים בשנים הראשונות, השנים בהן עוצבה דמותנו הלאומית.
עוד במוזיאון – צילומדע – אגף אינטראקטיבי מרתק לכל המשפחה, שבו בעזרת מתקני הפעלה ומשחקים טכנולוגיים, טאבלטים ותצוגות מרהיבות, המבקרים לומדים וחווים את עולם הצילום על מכלול היבטיו, תערוכת צילום של דוד עדיקא – אור אחרון, ועוד.
פתיחה: 20.9.2015 נעילה: 7.10.2015
מור אביטל, תקשורות